Fr | Nl

Snelkoppelingen

WWF Rangerclub

Lobbywerk

Europa gooit netten steeds verder uit

woensdag 25 januari 2012

Een studie van WWF die op 25 januari gepubliceerd wordt wijst erop dat de Europese vissector zijn boten steeds verder uitstuurt. De gevolgen zijn desastreus voor de wereldzeeën. We vragen aan de EU dat de visserijen hun verantwoordelijkheid opnemen en streven naar duurzaamheid.

Volgens het rapport is de Europese visserijvloot mobieler dan andere vloten. Sinds 1980 werden al heel wat nieuwe visgronden als eerste geëxploiteerd door Europa, dankzij:

1. de onderhandelingen over toegangsakkoorden tot visserijgronden in ontwikkelingslanden;
  2. het onethisch veranderen van de vlag (waardoor de EU vissersschepen ontsnappen aan de Europese regelgeving door onder een niet-Europese vlag te varen);
  3. subsidies.

De uitbreiding van de visvangst in beeld

Voor de eerste keer werden gegevens over de mondiale expansie van de visvangst van 1950 tot vandaag op een geanimeerde kaart weergegeven. We zien dat de Europese vissersvloot nu de verste hoeken van de aardbol aandoet om vissen te vangen. Dit is een gevolg van de dalende visvangst en de pogingen om het aantal vissers in Europese wateren te beperken.

Ons doel: duurzame visvangst

WWF roept de Europese Unie en haar lidstaten op om ervoor te zorgen dat de industriële visserij duurzamer gaat vissen en ook aansprakelijk wordt gesteld voor gevolgen van overbevissing. De EU moet duurzame visvangst ook promoten op een internationaal niveau. We vrage ook dat het budget van 1 miljard euro dat gaat naar operaties in verre wateren niet gebruikt worden om schadelijke of onduurzame vispraktijken te ondersteunen.

De nieuwsbrief

Meld je aan om het laatste nieuws over WWF België te ontvangen

Ik steun WWF

Door lid te worden ondersteunt u de projecten van WWF-België.